Marek Joura: Jezdci nesmí být přehnaně motivovaní
První ze série rozhovorů nám poskytl Marek Joura. Jak srovnává úroveň fair-play v České republice a za hranicemi? Co pro něj znamená fair-play ? Na tohle všechno nám Marek ochotně odpověděl v následujícím rozhovoru.
Ahoj Marku, jak se těšíš na letošní starty?
Ahoj, myslím, že jako každý závodník se nesmírně těším po zimní pauze na první závod i přesto, že moje sezóna oproti minulým odstartuje později kvůli stavbě nového závodního speciálu. Soustředíme se na Zónu Střední Evropy, do které nahlédneme zhruba od poloviny a rádi bychom se postupem času přesunuli do evropského šampionátu.
Jakou očekáváš úroveň fair-play v tomto seriálu, který je značně profesionálnější než národní šampionáty?
Pár závodů Zóny Střední Evropy jsem již absolvoval a žádný zákeřný útok nebo jiný nebezpečný manévr, který by poukazoval na neférové chování na trati, jsem nezažil.
V roce 2013 jsi získal titul mistra Rakouska, mohl bys porovnat vztahy mezi lidmi na autokrosových závodištích v Česku a v Rakousku?
Ano, byl to vůbec můj první mistrovský titul a moc dobře si pamatuji jeho průběh. Jelikož jsem byl nejmladší závodník ve startovním poli, měl jsem hodně rakouských fanoušků, kteří jsou velice pokorní a ochotní a rádi vidí české závodníky na svých tratích. Mezi jezdci už to tak fair-play nebylo. Jezdci se nechovali vždy v souladu s pravidly a posuzování komisařů závodů bylo občas na pováženou. Musím ale podotknout, že dnes je tomu již jinak a úroveň závodů je podobná jako v českém mistrovství.
Loni jsi měl opravdu těžkou nehodu při závodě v Poříčí nad Sázavou, překvapilo Tě, že nikdo ze soupeřů u Tebe nezastavil? Nebo to bereš tak, že od toho jsou u trati záchranné složky?
Jelikož jsem měl při havárii velký náskok, nikdo ze závodníků za mnou neviděl její průběh. Auto se po několika kotrmelcích zastavilo, a když jsem se soukal z vozu, auta již projížděla okolo mě. V obklopení lékařů a záchranných složek nebylo třeba, aby někdo zastavoval. Po odtažení vozu do depa jsem měl kolem sebe naopak spoustu závodníků, kteří mě značně podpořili.
Co se Ti vůbec vybaví, když se řekne fair-play?
Dodržování pravidel a férové sportovní chovaní na trati i mimo ni.
Vzpomeneš si na nějaký fair-play čin v motorsportu, který Ti utkvěl v paměti?
Ano, bylo tomu právě na letošní Rally Dakar, kde Lukáš Kvapil pomohl při havárii svému soupeři a sám se tím připravil o možnost v závodu uspět.
Co je podle tvého názoru nejčastější příčinou toho, že lidé v motorsportu jednají v rozporu se zásadami fair-play?
Myslím si, že v mnoha případech je příčinou právě přehnaná motivace závodníků, kteří si až postupem času uvědomují, že jednali v rozporu s pravidly fair-play a to už je pozdě.
Má podle Tebe náš projekt šanci zvýšit úroveň fair-play na českých závodech?
Ano, věřím tomu.