Každý dělá chyby, podstatné je se z nich poučit, říká Martin Kadlečík
Projekt Autoklubu České republiky Fair-play motorsport, který se věnuje osvětě v oblasti fair-play v dětských a juniorských kategoriích kontaktních disciplín, absolvuje v letošním roce svou osmou sezónu. V rámci projektu bylo každoročně vydáno několik rozhovorů se známými jezdci automobilového i motocyklového sportu na téma fair-play a nejinak tomu je i v roce 2024. Tentokrát jsme vyzpovídali Martina Kadlečíka, který svou kariéru odstartoval v autokrosu a nyní se věnuje závodům automobilů na okruzích. Během FIA Motorsport Games 2022 udělal velký dojem v disciplíně esport, kde bude Českou republiku reprezentovat také v letošním roce. Vedl ho někdo k fair-play? A kdo je jeho fair-play vzorem? Dozvíte se v novém rozhovoru projektu Fair-play motorsport!
Martine, kdy jsi začínal s motoristickým sportem a kdo Tě k němu přivedl?
S motorsportem jsem začal ve svých 5 letech. Byli jsme se s tátou podívat na autokrosové závody v Přibicích, které se mi zalíbily, a na Vánoce jsem dostal svou první buggynu – RacerBuggy 160. K autokrosu mě přivedl táta, který je automechanik, a tak jsem odmalička měl vztah k autům.
Vedl Tě někdo v začátcích k fair-play?
Samozřejmě moji rodiče. Byl jsem vychován tak, abych se vždy choval férově a musím za to rodičům poděkovat. Hodně se na tratích řídím příslovím: Co nechceš, aby ti jiní činili, nečiň ty jim.
Co pro Tebe vlastně znamená fair-play?
Pro mě je to jedna z nejdůležitějších součástí motorsportu. Fair-play je poměrně rozsáhlý pojem, pro mě znamená hodně věcí, ať už je to nechávání si místa se soupeři v zatáčkách, stejná pravidla pro všechny závodníky, nebo jednoduché podání ruky s ostatními po cíli.
Utkvěl Ti v paměti za dobu Tvého závodění nějaký fair-play čin?
Asi žádný vyloženě nevypíchnu, ale pamatuju si, že jsem se vždy šel omluvit druhému jezdci, pokud jsem způsobil nehodu já.
Jaká je podle Tebe nejčastější příčina toho, že lidé v motorsportu jednají v rozporu se zásadami fair-play?
Myslím, že často hraje roli závist. Motorsport, jako i ostatní sporty, je velmi kompetitivní a někdy je touha po vítězství až příliš silná. Někteří jezdci nedokážou překousnout, že je někdo rychlejší než oni. Je důležité v takovém případě zůstat klidný, nesnažit se vyhrát za každou cenu a jednat v rámci fair-play.
Je nějaký jezdec tvým vzorem pro jeho fair-play chování?
Žádného jezdce jako vzor nemám, ale když sleduju různé motoristické závody, všímám si, kdo jezdí fair, kdo naopak jede trochu za hranou a snažím se z toho poučit, abych se tak sám na trati nechoval.
Závodil si v autokrosu a nyní se věnuješ závodům na okruzích, liší se vnímání fair-play v různých disciplínách?
V zásadě je vnímání fair-play stejné, ale přece jen autokros je kontaktní sport, a tak je pomyslná hrana mezi tím, co je za hranou a co je ještě fair, nastavena trochu jinde než na okruzích. Pořád však platí stejná pravidla pro všechny a těch je potřeba se držet.
V letošním roce si absolvoval i závody TCR Eastern Europe, jaká je tam úroveň fair-play mezi jezdci?
TCR Eastern Europe je na tom v rámci fair-play velmi dobře. Dá se říct, že se téměř všichni mezi sebou v paddocku baví, a to je důležité. Na okruhu pak mají k sobě respekt a nikdy se nestane, že by někdo někoho schválně naboural.
Co bys poradil z hlediska fair-play a psychologie dětem, které začínají s motorsportem a jejich rodičům?
Je důležité, aby byly děti odmalička vychovávány tak, aby respektovaly ostatní. Každý dělá chyby, podstatné je se z nich poučit.
Foto: web Křenek Motorsport