Fair-play by mělo být automatické, říká Lukáš Svoboda
S jistotou můžeme říci, že v českém motorsportu není jiný jezdec, který by v letošním roce získal hned dvě fair-play ocenění. Tím jediným je teprve dvanáctiletý Lukáš Svoboda, který je jezdcem Mascom cupu. Ocenění si vysloužil za svůj fair-play čin při závodě v Dolním Bousově, kde upřednostnil pravidla Mascom cupu nad svou první účastí ve finále této divize. Proč se tak rozhodl? A jak vnímá závodění mezi dospělými? Přečtěte si v následujícím rozhovoru.
Lukáši, pojď se nám pro začátek trochu představit, jak dlouho se věnuješ autokrosu a kdo Tě k němu přivedl?
Jmenuji se Lukáš Svoboda, je mi 12 let a autokrosu se věnuji od svých 6 let. Začínal jsem v kategorii Racer Buggy 160, do které mě přivedli rodiče. Poté jsem přestoupil do divize Racer Buggy 125, ve které jsem se stal v roce 2016 Mistrem České republiky. Sezónu 2017 jsem zahájil v divizi Kartcross jako nejmladší jezdec této divize.
V letošním roce jsi závodil v Mascom cupu, kde se nerozlišuje věk, jak vnímáš závodění s kartcrossovým speciálem proti starším a zkušenějším jezdcům?
Jízda v kartcrossovém speciálu mě strašně baví a od starších soupeřů mám možnost se toho hodně naučit. Velmi často po rozjížďkách s ostatními soupeři rozebíráme situace vzniklé při jízdě. Řešíme, jakým stylem projíždíme zatáčky.
Jaké jsou vztahy mezi jezdci a úroveň fair-play v Mascom cupu?
Mascom Cup je velice tvrdá divize, kde nikdo nikomu nic nedaruje, ale i tak si myslím, že vztahy mezi jezdci jsou celkem dobré.
V Mascom cupu jsi získal cenu fair-play, kterou sis vysloužil hlavně za závod v Dolním Bousově. Mohl bys popsat, co se tam odehrálo?
Po startu semifinále se mi podařilo velmi dobře odstartovat a po první zatáčce jsem se dostal těsně za dvojici jezdců Kuneš a Havelka, kteří se dostali do kontaktu a po jejich nárazu se Honza Kuneš dostal do kontaktu s mým předním kolem. Kolo tento náraz nevydrželo a já jsem šel dvakrát přes střechu. Následně byl závod zastaven a viníkem nehody byl označen Honza Kuneš. Do opakování semifinále jsme auto stačili opravit a ředitelem závodu nám bylo sděleno, že můžeme nastoupit. V tomto opakovaném semifinále jsem si vyjel postup do finále. Do finále jsem ale nenastoupil, jelikož rozhodnutí ředitele závodu bylo v rozporu s pravidly Mascom Cupu a já jsem považoval za správné tento předpis dodržet, i když jsem z toho byl velice smutný.
Nehoda v semifinále v Dolním Bousově
Kdyby se situace opakovala, vyhodnotil bys ji znovu stejně?
Ano, určitě.
Jak Tvé rozhodnutí odstoupit vnímali soupeři? Myslíš, že by na Tvém místě reagovali stejně?
Nevím, co si mysleli, ale předpokládám, že by jednali stejně.
Co pro Tebe vlastně znamená fair-play?
Závodění je pro mě velká radost, kterou bych si nikdy nechtěl kazit porušováním jakýchkoliv pravidel.
Fair-play chování u jezdců Tvého věku se často odvíjí od toho, koho bere mladý závodník za svůj vzor. Považuješ někoho za svůj vzor?
Můj vzor je můj taťka Milan Svoboda, který jezdí závody automobilů do vrchu. Za svoji kariéru získal mnoho evropských a republikových ocenění. Velmi často spolu mluvíme o závodění, chování na trati a nastavení auta.
Co by podle Tebe přispělo k tomu, aby se zvýšila úroveň fair-play nejen v motorsportu, ale i obecně ve sportu?
Tím, že se toto ocenění vyhlašuje a je propagováno, může být motivací pro ostatní sportovce. Myslím si, že každý sport by lidé měli dělat hlavně pro radost a ne za každou cenu.
Jsi zřejmě jediný jezdec v České republice, který v letošním roce získal hned dvě ocenění za své fair-play chování. Co bys na závěr o fair-play a chování vzkázal svým vrstevníkům z jiných motoristických disciplín?
Dodržování fair-play by mělo být automatické pro všechny sportovce a pořadatele sportovních soutěží, závody by byly jednodušší a zábavnější.
Ocenění fair-play při vyhlášení Mascom cupu