Marek Skřivan: Fair-play pro mě znamená respekt k soupeřům
Projekt Autoklubu České republiky Fair-play motorsport, který se věnuje osvětě v oblasti fair-play v dětských a juniorských kategoriích kontaktních disciplín, absolvuje v letošním roce svou sedmou sezónu. V rámci projektu bylo každoročně vydáno několik rozhovorů se známými jezdci automobilového i motocyklového sportu na téma fair-play a nejinak tomu bude i v roce 2023. Tentokrát jsme vyzpovídali Marka Skřivana, který se pohybuje v disciplíně karting a v letošním roce získal mistrovský titul v prestižní kategorii KZ2!
Marku, kdy jsi začínal s motoristickým sportem a kdo Tě k němu přivedl?
Už jako malý jsem v prostředí motorsportu vyrůstal. Ve třech letech jsem začal jezdit v nejmenší kategorii, k závodění mě přivedl taťka, který byl úspěšným závodníkem.
Vedl Tě někdo v začátcích k fair-play?
Ano, taťka mě vedl k fair-play, zároveň byl můj trenér a mechanik.
Co pro Tebe vlastně znamená fair-play?
Fair-play pro mě znamená respekt k soupeřům a také tvrdé, ale čestné souboje na trati.
Změnilo se u tebe postupem času vnímání fair-play? Nebo fair-play vnímáš stejně, jako v době svých začátků?
Nezměnilo, beru to stále stejně, protože si myslím, že by to takto mělo být.
Vzpomeneš si na nějaký významný fair-play čin, jehož jsi byl ve své kariéře svědkem?
Ano, bylo to na mezinárodních závodech, kdy jsem bojoval v posledním kole, jeden ze soupeřů nedobrzdil a vrazil do mě. Podařilo se mi atak ustát, po závodě za mnou dotyčný přišel a omluvil se mi, že to neudělal schválně.
Závodíš také v zahraničí, vnímají jezdci fair-play v různých státech odlišně? Nebo jsou závodníci všude stejní?
Každý závodník má hranici fair-play posunutou trochu jinak. Myslím si, že v zahraničí se to tolik neřeší, jezdci toho využívají, a proto někdy může dojít k porušení fair-play.
Jaká je podle Tebe nejčastější příčina toho, že lidé v motorsportu jednají v rozporu se zásadami fair-play?
Řekl bych, že je to většinou přehnanou motivací. Je skvělé mít motivaci a podporu, ale když je závodník příliš motivovaný a snaží se za každou cenu vyhrát, vede to k nehodě a porušení fair-play.
Je nějaký jezdec, kterého bys označil za vzor pro jeho fair-play chování na trati?
Myslím si, že v závodní kariéře jsou momenty, kdy jezdec musí jednat bez ohledu na následky, a proto bych řekl, že hranici fair-play každý někdy překročí, ale Niki Lauda, který se věnoval motorsportu i po závodní kariéře a pomáhal dalším jezdcům se zdokonalovat, je dle mého názoru opravdu fair-play člověk.
Na svůj věk máš již hodně zkušeností a úspěchů, co bys na závěr poradil začínajícím jezdcům v oblasti fair-play?
Doporučil bych pracovat na fyzické i psychické přípravě, protože si myslím, že řada závodních incidentů vznikne neúmyslně jen proto, že závodník nemá plně pod kontrolou svůj závodní stroj.