Můj styl je eliminovat kontakt, říká Martin Michek
Po první rozjížďce trpěl bolestí. Zánět šlach mu vstup do letošní sezony rozhodně neulehčoval a cílem v Lokti proskočil obhájce titul až jako třetí. Před druhou rozjížďkou nám otevřeně vyprávěl o svém vnímání adrenalinu, tréninku i o tom, za jaké umění považuje předjet soupeře bez kontaktu. Do druhé rozjížďky odstartoval opět jako třetí, brzy se dostal na druhé místo a pak na nejslavnějším místě Loketské trati, tedy skoku přes cestu, získal vedení přesně takovým stylem, jaký nám prezentoval před startem. Profesorsky a čistě, jako z učebnice. Jízdu dotáhl do vítězného konce a z prvního závodu si opět odváží červenou tabulku. Martin Michek!
Martine, motokrosu se věnuješ více jak 20 let, jak bys porovnal úroveň Fair-play na českých závodištích v době svých začátků a nyní?
Motokros je bezesporu tvrdý sport, takže jsou i takové okamžiky, které jsou opravdu tvrdé. Bylo pár jezdců, kteří nebyli úplně čistí, ale podle mě je umění, když člověk dokáže někoho předjet tak, aby eliminoval kontakt. Tímto stylem se snažím jezdit já, nebýt úplně kontaktní. Jsou-li však rychlé tratě, je nutné pořádně zatáhnout a někdy je kontakt nevyhnutelný, když se podíváme na superkros, tam je kontakt prostě potřeba, je tam málo zatáček na předjetí, takže tam je to opravdu hodně kontaktní sport.
Pravidelně také startuješ v zahraničí, v které zemi se podle Tebe nejvíce dbá na Fair-play?
To se nedá takhle specifikovat, podle mě všechny federace dbají na to, aby to bylo fair-play od dopingu, přes kontakt na trati, až po jezdce, takže si myslím, že se nedá úplně říct, kdo je nejvíc fair-play, nebo která země je v tomto směru nejlepší. Všichni to podle mě chrání, aby to bylo v rámci fair-play.
Viděl jsi v zahraničí podobnou kampaň jako je Fair-play pro motorsport? Nebo je v tomto směru počin Autoklubu ČR pokrokový?
Kde jsem závodil, tak jsem nikde neviděl, aby se někdo tímto stylem zajímal o fair-play, takže pro mě je to jedinečné.
Co pro Tebe znamená fair-play?
Čistota.
Jaká je dle tvého názoru nejčastější příčina toho, že lidé v motokrosu jednají v rozporu se zásadami fair-play?
Pochopitelně jsou na závodech nějaké ambice, ale to k tomu sportu trochu patří a patří to ke všem sportům. Kvůli adrenalinu se nedá říct, že teď budu takový. Adrenalin někdy vyplave, ale je nutné mít určité meze, být fair-play a dokázat vyřešit situace i s horkou hlavou klidněji.
Vzpomeneš si na za svou kariéru na nějaký významný fair-play čin, který Ti utkvěl v paměti?
Vím, že na mistrovství světa byl nějaký předjížděcí manévr a byl opravdu tvrdý, jezdec pak dostal vyloučení a to mi utkvělo v paměti, myslím, že to bylo mistrovství světa ve Francii.
Má podle Tebe náš projekt šanci zvýšit úroveň Fair-play na českých závodech?
Určitě bych byl rád, kdyby fair-play bylo zviditelněné, hlavně u těch mladých kluků, protože jak říkám, adrenalin je někdy opravdu až zákeřný, jak pro ty táty, tak potom i pro ty jezdce. Doufám, že všichni půjdou v nějakých kolejích, kde ztlumí tu agresivitu a budou to řešit tak, aby měli spíše více natrénováno z tréninku a řešili vše tak spíš výsledky než nějakými hádkami a bitkami, protože to k tomu absolutně nepatří.