Z historie fair-play, 1.díl
Seriál s názvem „Z historie fair-play“ připomíná zásadní fair-play činy v motorsportu. Spousta z těchto činů mnohdy již upadla v zapomnění, jejich hodnota je však dodnes nevyčíslitelná, často zde totiž došlo k záchraně lidského života, nebo prostého vyjádření priorit závodníka, jehož touha po vítězství nepřesáhla meze lidskosti a fair-play chování.
Přesuňme se nyní na slavnou dakarskou rallye, konkrétně do roku 2013, kdy tento závod startoval v peruánském hlavním městě Lima a postupně se přesouval přes Argentinu až do chilského Santiaga. Na startu tohoto ročníku stál se startovním číslem 65 i český motocyklový závodník David Pabiška. Byl to jeho 6. start na Dakaru a od třetí etapy byl jediným českým zástupcem na motocyklu. Podobně na tom byl i jeden z jeho soupeřů, tehdy 38letý italský jezdec Luca Viglio.
Ve středu 9. ledna 2013 čekala účastníky závodu velice těžká 5. etapa startující v mystickém městě Arequipa ležícím na úbočí And v nadmořské výšce téměř 2 300 metrů nad mořem. Do cíle etapy ve městě Arica museli závodníci zvládnout překonat 411 kilometrů trati včetně státní hranice Peru s Chile a z toho celých 136 kilometrů bylo měřených. Právě zde se sportovní, ale i životní dráhy těchto dvou jezdců osudově protnuly. Rodák z italského Treviglia startoval dříve a nasadil strhující tempo. “Italský závodník od úvodu etapy letěl jak blázen a to je chyba, protože jezdec si potřebuje na terén zvyknout.“ komentoval začátek etapy v jednom z tehdejších rozhovorů David Pabiška. Vysoké nasazení se však Vigliovi nevyplatilo, své tempo nezvládl a těžce havaroval. Nehodou si způsobil velmi vážná poranění a v hloubi dakarské etapy číslo pět byl odkázán na pomoc jezdců startujících za ním. Jedním z nich byl i liberecký David Pabiška, který neváhal zastavit a poskytl Vigliovi první pomoc. S dalšími jezdci se mu pak podařilo přivolat vrtulník a zachránit tak italskému jezdci život. „To bych se asi propadl, kdybych ho tam nechal a jel dál. Peklo by se rovnou otevřelo,“ říkal tehdy po závodě Pabiška, který tímto zásahem ztratil 20 minut drahocenného závodního času.
Celkově to pro českého jezdce nebyl vydařený Dakar. Nepotkal se s optimální formou a závodem se bohužel doslova protrápil. Do cíle se dostal až jako 39. motocyklista a jeho původní cíl v podobě překonání nejlepšího výsledku z roku 2010 (26. místo) zůstal v nedohlednu. Nikdy mu však už nikdo nevezme, že na dakarské rallye 2013 zachránil život jiného závodníka. „Beru takové chování jako automatické, zvlášť v našem sportu, kde se dostáváme na místa, kde si někdy můžeme pomoci jen sami,“ okomentoval v cíli skromně svůj čin motocyklista, který ve své kariéře získal dokonce i mezinárodní cenu Fair-play, ale o tom zase někdy příště.
Pamatujte, že žádná vteřina na závodní trati nemá větší hodnotu než lidský život. Davide, za kampaň Fair-play motorsport smekáme pomyslný klobouk!