Z historie Fair-play, 2.díl
Seriál s názvem „Z historie fair-play“ připomíná zásadní fair-play činy v motorsportu. Spousta z těchto činů mnohdy již upadla v zapomnění, jejich hodnota je však dodnes nevyčíslitelná, často zde totiž došlo k záchraně lidského života, nebo prostého vyjádření priorit závodníka, jehož touha po vítězství nepřesáhla meze lidskosti a fair-play chování.
Poté, co se první díl této rubriky odehrával v daleké Jižní Americe plné prachu, písku a kamení, dnes se přesuneme na hladké asfalty závodů do vrchu. Zde v minulosti bojoval i český jezdec Petr Vojáček. Dnes devětapadesátiletý majitel krásného zámku Brandlín, tehdy reprezentant České republiky v Mistrovství Evropy, začínal se závody do vrchu v osmnácti letech s maminčiným trabantem. Předtím se věnoval mototuristickým soutěžím, následně zkoušel i okruhové závodění, to mu však neučarovalo i přesto, že v něm v osmdesátých letech dokonce vybojoval mistrovský titul.
Psal se rok 2000, když Petr Vojáček, jako první český jezdec v historii, získal mezinárodní ocenění fair-play FIA, tedy ocenění od mezinárodní automobilové federace. Ta samozřejmě nerozdává ocenění na počkání, ale čin Petra Vojáčka tehdy představitele FIA opravdu zaujal.
Třetí podnik mistrovství Evropy v závodech do vrchu se v roce 2000 konal ve španělském Jaizkibelu. Startovali zde i čeští jezdci, kromě Petra Vojáčka například i Vladimír Doubek junior. Ústecký jezdec v té době brázdil tratě mistrovství Evropy s krásným vozem Ford Escort Cosworth a i přes svůj velice mladý věk se mu v seriálu dařilo. Nejinak tomu bylo v Jaizkibelu, kde oba jezdci rychle získali vedení ve svých třídách a v absolutním pořadí se drželi na hranici pódiového umístění. Bohužel v průběhu závodu začala Doubkův Ford zlobit rychlostní skříň. Bez potíží nebyl ani Vojáček, kterého pro změnu trápila spojka.
Před servisní zastávkou se Petr Vojáček rozhodl pomoci mladšímu soupeři a nechal ve společném týmovém zázemí přednostně opravit Doubkův Ford. Mechanikům se tehdy podařila výměna těžké rychlostní skříně za neuvěřitelných 27 minut a Doubek tak přijel včas na start! Závěrečná část závodu se mu povedla a získal tak zelený věnec za třetí místo, právě před hrdinou závodu Vojáčkem. „Když jsem dojel druhou jízdu, jeden soupeř si ťukal na čelo, jestli jsem se nezbláznil, já ale nelituju, třeba mi to kolega příště vrátí.“ říkal Vojáček tehdy do rozhovoru po závodě.
Kromě ocenění od FIA získal Vojáček v roce 2000 i cenu Fair-play od Autoklubu České republiky a nebyl ten rok jediný, ale o tom zase někdy příště. Pamatujte, že pomoci druhému jezdci s technickými problémy není nic špatného. Český motorsport a motorsport obecně zatím patří mezi menší sportovní rybníčky a je potřeba si vzájemně pomáhat, nikdy nevíte, kdy budete potřebovat pomoci Vy a věřte, že to může být ve chvíli, kdy se Vám pomoc od soupeře bude hodit nejvíce.